Известный поэт и общественный деятель Олжас Сулейменов попал под огонь казахской прессы, заявив в конце прошлого года в интервью радио «Азаттык» буквально следующее: «Если мы будем полностью независимы, то это грозит большой опасностью для Казахстана». Одни обвиняли поэта в предательстве национальных интересов, другие — выступили в его защиту. И вот наконец-то сам Сулейменов пояснил, он что он имел в виду. Его беседа с поэтессой, членом Союза журналистов Замзой Коныровой опубликована в газете «?аза? ?дебиеті».
От независимости к взаимозависимости:
Олжас Сулейменов ответил на обвинения в свой адрес
Кто патриот?
– В последнее время вопросы патриотизма обострились, Украину трясет. Такие настроения наблюдаются и в Казахстане. Некоторые молодые журналисты даже обвинили Вас в том, что вы говорите речи, противоречащие понятию патриотизма. Так, в газете «Туркестан» журналист Есенгуль Капкызы написала: «В своем интервью радио «Азатты?» на русском языке гражданин мира Олжас Сулейменов заявил, что боится полной независимости Казах Ели. Это не первый случай, когда Олжас Сулейменов негативно отзывается о независимости казахов, о казахском языке. Великая личность, перед которой весь мир склоняет голову, не стоит на защите интересов нации, а принимает сторону империалистов». Вы уже долгое время избегали устных бесед с журналистами, поясняя это тем, что письменные интервью дают возможность наиболее полно раскрыть проблему, чем односложные ответы на вопросы, которые неосведомленные люди могут понять поверхностно. И вот ваши устные ответы на вопросы корреспондента радио привели именно к таким последствиям. Вы помните вопросы и свои ответы на них?
О.С. – По-моему, вопросы задавались и на казахском, и на русском языках. Чтобы люди правильно поняли, нужно было давать мой ответ, а не перевод. Вообще, чтобы не вводить в заблуждение тысячи слушателей и читателей, такие сложные понятие как «свобода», «независимость», особенно, «полная независимость», не стоит обсуждать в открытом информационном пространстве, где большинство пользователей не имеют достаточной подготовки.
Прежде чем браться за решение задач высшей математики в политике, нужно освоить таблицу умножения в политике. Что означает «полная независимость» казахов в многонациональном Казахстане?
Возможна ли полная независимость сейчас или в будущем 10 миллионов казахов в составе государства, чье 17-миллионное население состоит из представителей более сотни национальностей?
Журналисты, прежде чем мечтать о невозможном, должны были осмыслить эти цифры. Поэтому опасаюсь, что среди молодежи может распространиться пустая фантазия. Нельзя забывать, что в мире нет ни одной полностью независимой нации и никогда не будет — это как 2х2=4.
В СНГ есть только одно государство, которое состоит только из одной нации, это Армения. Там почти 100 процентов жителей — армяне. Можно ли назвать их полностью независимой нацией? Счастливы ли они по-настоящему? Нет. Они, как и другие народы, зависят от ближних и дальних соседей! Всю жизнь живут ожиданием опасности.
Давайте представим, как мечтают некоторые наши наивные соотечественники, что на огромных просторах родной земли с ее несметными богатствами останутся только казахи с их небольшой численностью. Что нас будет ждать в будущем? Сможем ли мы стать полностью независимой счастливой страной?
А я вам предскажу, что будет. Мы разъединимся.
С прошлых веков у нас до сих пор не сформировано национальное сознание, объединяющее народ. Пока наблюдается доминирование родства, (от третьего до седьмого колена) землячества, деление на родовую и жузовую принадлежность, это мнение не сможет оспорить ни один политик. Когда некоторые «патриоты» начинают горячо говорить о «полной независимости», я сразу понимаю, что за его пламенной речью кроется родство, землячество, родовая, в крайнем случае, жузовая принадлежность.
Наверное, нет тех, кто не слышал о будущем Адайстане или других подобных проектах в разных концах казахской земли.
Пока нас объединяет Четвертый жуз – многонациональный народ нашей республики. Чтобы сохранить целостность казахского народа, нам нужно беречь, как зеницу ока, этот Четвертый жуз.
Фантазия о полной независимости для любого народа — опасный политический инфантилизм. Точнее сказать, детская наивность. А что нужно делать настоящим патриотам Казахстана? Надо стараться, чтобы народ республики осознал, что он взаимозависим в межнациональных и межклассовых отношениях. Это — главное условие нашей целостности. Это — гарантия будущего казахского народа. Нации нашего народа, как органы одного тела, взаимозависимые. Такова высшая цель многонационального общества!
Сердце, печень и почки не могут мечтать о полной независимости от других органов. Доходчивое разъяснение и помощь народу в осознании этой формулировки – обязанность власти (с использованием потенциала экономической и внутриполитической грамотности) и творческой интеллигенции. Мы постепенно начинаем осознавать закономерности развития всеобщей взаимозависимости. Мы не должны забывать постоянно совершенствовать свои познания о взаимозависимости с ближними и дальними соседями по планете. Сможем ли мы быть полностью независимы от России, с которой нас связывает тысячелетние взаимоотношения, официальная общая граница протяженностью 7 тысяч километров? Или от Китая? А также от кыргызов, узбеков, туркменов, азербайджанцев? Ни сейчас, ни в будущем не сможем быть! Кроме того, только глубокое осознание нашей взаимозависимости друг от друга позволит нам создать приемлемые условия для мирного сосуществования и развития.
Такова моя философия, которую я впервые озвучил в своем докладе в 1979 году в Ташкенте на конференции Ассоциации писателей стран Азии и Африки. С тех пор, постоянно совершенствуя свою позицию на всех континентальных и международных конференциях, я убеждаюсь в правоте своей точки зрения.
До распада Советского Союза я, как член Международного трибунала, осуждающего расовую дискриминацию, объездил страны Африки, Азии и Южной Америки – Анголу, Мозамбик, Эфиопию, Руанду, Афганистан, Камбоджу, Ливан — охваченные войной. В 90-е годы с миротворческой миссией посетил Азербайджан, Грузию, Чечню, Ингушетию, Молдову, Таджикистан, где шла война. И тогда я заметил, что война в этих странах со смешанными нациями началась из-за неопытности политиков, которые хотели добиться полной независимости этносов друг от друга.
Такова и нынешняя ситуация на Украине. И я удивляюсь тому, что находятся люди, которые мало что знают о межнациональных отношениях, но тем не менее, публично обвиняют меня. При этом в стране нет ни одного казаха, участвовавшего в разрешении хотя бы одного сложнейшего конфликта, приведшего к войне, имеющего опыт в достижении мирных соглашений. Но они обвиняют меня в предательстве национальных интересов, называют непатриотом и учат жизни!
И еще хочу добавить: не только казахи и наше государство, имеющее 17-миллионное население, с его несметными богатствами – нефтью, металлами, золотом, серебром, ураном, углем, с территорией 2 миллиона 700 тысяч квадратных километров, где есть все элементы таблицы Менделеева, с сотней миллионов гектаров орошаемых земель, — не может быть полностью независимым, но и соседи – Россия с населением 150 миллионов, Китай – 1 миллиард 300 миллионов, Узбекистан – 30 миллионов человек и другие.
Кто нам позволит отдельно владеть такими несметными сокровищами, которые мы сами не сможем самостоятельно освоить? Сказать честно, нас спасет исторически сложившаяся дружба с Россией! Настоящие казахские патриоты должны признать это, а те, кто пытается разрушит эту дружбу, действуют во вред будущему Казахстана.
«Шала-казахи» или «мамбеты»?
– Мы народ, который издревле занимался сельским хозяйством. В ХХ веке немало казахов стали городскими. Однако подавляющая часть до сих пор живет в аулах. Такое разделение народа не может не влиять на его сознание и взгляды. Некоторые «социологи» называют мамбетами молодежь, приехавшую в город учиться, а тех, кто вырос в городах — шала-казахами. Как вы относитесь к этому?
– В сознании тех, кто вырос в ауле, развито чувство родства, родоплеменной принадлежности. У молодежи, прибывающей в столицу (в Астану или Алматы), формируется понятие жузовой принадлежности. С течением времени такие зыбкие познания начинают формировать национальное сознание. Потому что в городе тех, кто прибыл из аулов, воспринимают не как потомков какого-то рода или жуза, а как казахов. Такие взаимоотношение дают людям понимание того, что они прежде всего казахи, а только потом представители того или иного жуза или рода. Национальное сознание «мамбета» развивается таким сложным путем. А модель «шала-казаха» проста.
Я родился в Алматы. Вырос среди русских, уйгуров, узбеков и представителей других национальностей. В нашей семье никто не помнил, из какого жуза, рода мы происходим. Знали только, что мы — казахи. И окружающие часто напоминали нам об этом. Иногда нам, мальчикам, так сильно напоминали, что мы постоянно ходили со сжатыми кулаками.
По сравнению с аулчанами, национальное самосознание городских казахов развилось раньше. Сказать точнее, чужая среда принуждала к патриотизму.
Хотелось гордиться своим народом. Поэтому я ударился в историю, стал искать сведения, возвышающие, возвеличивающие мою нацию. Больше полувека из мировых источников по крупицам собирал необходимые данные. Получилось так, что мои крупицы оказались слитком золота. Сейчас хочу, сгруппировав все эти сведения в книге «1001 слово», создать исторический портрет настоящего казаха, который возвеличит доблесть и национальный дух. Было бы хорошо, если мои соотечественники, которые следят за каждым моим словом, обратили внимание на этот мой многолетний труд.
Одна из критических статей в мой адрес, опубликованных в газете «Туркестан», лежит передо мной. Хочу привести отрывок:
«Олжеке не изменился, и сегодня он остается верным своим принципам. Он подвергает сомнению единение нации, способность формирования отдельной страны, боится абсолютной свободы. Когда-то точно такую же идею высказывал и великий сын кыргызского народа Чингиз Айтматов. Если личности, на которые надеется народ, боятся независимости, то и у простого народа, бесспорно, уменьшится вера в будущее», – пишет Есенгуль Капкызы.
Считаю не лишним предупредить Есенгуль Капкызы, что прежде чем что-то говорить человеку, умудренному жизненным опытом, способному предвидеть будущее, проанализировать прошлое. Я достиг такого возраста, когда знаешь истинную цену каждого сказанного слова.
Чингиз Айтматов верил в независимость Кыргызстана, но этот термин он понимал иначе, чем те, кто боролся за власть и богатство. Он был против «абсолютной независимости» своего народа, поскольку предвидел, что лидеры Севера и Юга, состоящие из нескольких родов и мечтающие об «абсолютной независимости», разделят страну на две части. Нынешние образованные кыргызы верят в Чингиза. Я это знаю.
Источник: ?аза? ?дебиеті
КІМ ОТАНШЫЛ?
Абайламай істеген аусар ?рекеті? м?йізі?ді емес, к?зі?ді шы?аруы м?мкін. М?ндай т?ста білектен г?рі, білікке к?бірек к?ш т?сі?кірейді. А?ылды? тайталасы бар-бар уа?ытта же?іс іздей бермейді, к?біне-к?п д?рысты?ты іздейді. Д?рысты??а салса?, аз бен к?пті?, ?лкен мен кішіні? алыс?аны емес табыс?аны л?зім.
?біш Кекілбаев.
—————————————————
Елімізді? болаша?ына байланысты к?кейкесті та?ырып – отаншылды? рух, со??ы кездері ел аузында ж?рген абсолюттік т?уелсіздік ха?ында ?лем азаматы Олжас С?лейменовті? «Азатты?» радиосына берген с?хбатында?ы «абсолюттік т?уелсіздіктен ?ор?амын» деген с?зіні? жа??ыры?ы ?аламторды сарабдал саясаткерлерді? а?ыл сарабынан г?рі, саясат сахнасын белгілі бір ма?сатын іске асыру?а пайдаланатын бірді-бірге айдап сал?ыш ойыншыларды?, ?оса? арасында ?зін к?рсетіп ?алу?а тырысатын ?сіре?ызылдарды? ойын ала?ына айналдырып жіберді. Шын м?нінде отаншыл кім? – хал?ыны? рухы т?уелсіз бола отырып, ?ор?аныс, алыс-беріс м?селесінде к?ршілерімен ?зара т?уелділікте бейбіт ?атар ?мір с?ріп, ?ркендеп ?суін, ?рпа?ыны? болаша?ын ойлайтын салма?ты саясаткерлер ме, ?лде, саясатта?ы ?зін к?рсетуді ма?сат т?тып, елді арандатып, бар ?лемде тек біз ?анамыз деп ?рандайтындар ма? Осы орайда Олжас С?лейменовтен т?пкі ойын о?ырман?а тарата т?сіндіріп беруін ?тінген едік.
З?мза ?о?ырова:
– Со??ы кездері отаншылды? м?селесі Украинаны д?р сілкіндірді. М?ндай к??іл-к?й ?аза?станда да бай?алады. Тіпті, кейбір жас журналистер Сізді отаншылды??а ?айшы с?здер айтады деп те кін?лайды. «Т?ркістан» газетіні? ?араша, желто?сан айларында?ы сандарында «Олжас С?лейменов ?аза?ты? толы? т?уелсіздігінен неге ?ор?ады?», «Олжекем ?аза? т?уелсіздігінен ?ор?ады. Неге?» деген ма?алалар жарияланды.
?аламторда да, баспас?зде де Сізді? с?зі?ізді сан-са??а ж?гірткен тал?ылаулар толастар емес.Мысалы: «Азатты?» радиосына орысша с?хбат берген ?лем азаматы Олжас С?лейменов ?аза? Еліні? толы? т?уелсіз бол?анынан ?ор?атынын м?лімдепті. Олжас С?лейменовті? ?аза? т?уелсіздігіне ж?не ?аза? тіліне ?атысты сола?ай с?йлегені бір б?л емес. ?лем бас иген ?лы т?л?аны? ?лтты? сойылын емес, империалистерді? сойылын со?атыны ?ынжылтады», – деп жазады журналист Есенг?л К?п?ызы.
Сіз к?птен бері – жазбаша жауап м?селені? м?нісін жан-жа?ты ?амту?а м?мкіндік береді. Ал жол-ж?некей ?стап алып, ат?сті ?ойыл?ан с?ра??а келте ?айырыл?ан жауаптан ??гімені? т?п т?ркінін к?зі?ара?ты о?ырман мен ты?дарман болмаса, былай?ы ж?рт ?стірт т?сініп ?алады, – деп, газетке ауызша с?хбат беруден ?аш?а?тайсыз. Ал радионы? с?ра?ына ауызша берген жауабы?ыз осындай т?сініктерге ?кеп со?ты. Сол с?ра?тар мен жауаптары?ыз есі?ізде ме?
Олжас С?ЛЕЙМЕНОВ:
– Мені?ше, с?ра?тар ?аза?ша да, орысша да болды. Мен орысша жауап бердім. ?ате т?сінілуі м?мкін аудармасын емес, ?зімні? жауабымды беруі керек еді. Мы?да?ан ты?дармандар мен о?ырмандарды адастырмас ?шін «еркіндік», «т?уелсіздік», ?сіресе, «толы? т?уелсіздік» секілді ?те к?рделі та?ырыпты жеткілікті дайынды?сыз адамдарды? а?паратты? ке?істіктерде тал?ылама?аны ж?н. Саясатты? жо?ары математикалы? есебін шешуге ?мтылмас б?рын, алдымен саясатта?ы к?бейту таблицасын ме?геріп алу керек.
К?п?лтты ?аза?станда?ы ?аза?тарды? «толы? т?уелсіздігі» дегеніміз не? Ж?здеген ?лттардан ??рал?ан 17 миллион хал?ы бар мемлекетті? ??рамында 10 миллион ?аза?ты? ?азір немесе болаша?та толы? т?уелсіз болуы м?мкін бе?
Журналистер болмасты армандамас б?рын осы сандар?а ой ж?гіртуі тиіс еді. Сонды?тан да осындай ??р?а? ?иял жастар арасына да таралып кете ме деп ?ор?амын. 2х2=4 болатыны секілді, жер бетінде толы? т?уелсіз ешбір халы? жо?, ж?не еш?ашан да болмайтынын естен шы?арма?ан ж?н.
ТМД к?лемінде бір ?ана ?лттан ??рал?ан жал?ыз мемлекет – Армения. Онда б?рі – 100% дерлік армяндар. Оларды толы? т?уелсіз халы? деп атау?а бола ма? Шынында на?ыз ба?ытты ма? Жо?. Олар да бас?а халы?тар секілді алыс- жа?ын к?ршілерінен т?уелді! ?немі ?ауіп к?тумен ?мір с?реді.
?айыптан тайып а??аулар арманда?андай ?шан те?із байлы?ымыз бен ?шы-?иырсыз ке? айма?ымызда ат т?беліндей ?аза?тар ?здері жеке ?ал?анын елестетіп к?рейікші.
Сонда бізді алдан не к?теді? Толы? т?уелсіз, ба?ытты ел бола аламыз ба?
Не болатынын мен болжап берейін. Б?лініп кетеміз. ?ткен ?асырлардан бері ?лі к?нге халы?ты біріктіретін ?лтты? сана-сезім ?алыптаса ал?ан жо?. ?зірше жергілікті аталасты?, рулы?, ж?здік сана-сезімні? басымды?ы бай?алады. Б?л пікірмен ешбір саясаткер таласа алмайды. «Отаншылдарды?» кейбірі «толы? т?уелсіздік» туралы ?ызулана айта бастаса-а?, оны? негізгі ойыны? т?бінде аталасты?, рулы?, ?рі кеткенде ж?здік пікір жат?анын т?сіне ?оямын.
Болаша? Адайстан туралы немесе ?аза? еліні? бас?а ?иырларында?ы осындай жобаларды естімеген ешкім жо? шы?ар?
?зірше бізді біріктіріп ?стап т?р?ан Т?ртінші ж?з – Республикамызды? к?п ?лттан ??рал?ан хал?ы. ?аза? хал?ыны? т?тасты?ын са?тау ?шін де Т?ртінші ж?зді са?тау керек.
Толы? т?уелсіздік туралы ?иял ?ай халы? ?шін де ?ауіпті саяси инфантилизм. Аны?ыра? айт?анда, балалы? а??аулы?.
Ал ?аза?станны? на?ыз отаншылдарына не істеу ?ажет?
Республика халы?тарыны? ?лтаралы? ж?не тап аралы? ?зара т?уелділігін саналы т?рде жете т?сінуіне т?рбиелеуі ?ажет. Б?л – бізді? т?тасты?ымызды? негізгі шарты. Б?л – ?аза? хал?ыны? болаша?ыны? кепілі. Денедегі а?залар секілді бізді? хал?ымызды? ?лттары ?зара т?уелді. К?п?лтты ?о?амны? ас?а? ма?саты – осы!
Ж?рек, бауыр мен б?йрек бас?а а?залардан толы? т?уелсіздікті армандай алмайды. Осы т?жырымды халы?ты? жете т?сінуіне к?мектесу – ?кімет (экономикалы? ж?не ішкі саясатта?ы сауаттылы?ымен) пен ?аламгер зиялыларды? міндеті.
Біз жалпы?а бірдей ?зара т?уелділікті? Даму За?дылы?тарын біртіндеп т?сініп келеміз. Планетамызда?ы алыс-жа?ын к?ршілерімізбен ?зара т?уелділігіміз туралы білігімізді ?немі жетілдіріп отыруды естен шы?армауымыз керек. Мы?да?ан жылдар ?зара ?арым-?атынаста?ы, 7 мы? километрге созылып жат?ан ресми орта? шекарамыз бар Ресейден толы? т?уелсіз бола аламыз ба? Немесе ?ытайдан? Сондай-а?, ?ыр?ыз, ?збек, Т?ркмен, ?зірбайжаннан? ?азір де, еш?ашан да бола алмаймыз!
Біз де, сондай-а?, олар да бір-бірімізден ?зара т?уелділігімізді тере? ??ына алса? ?ана бейбіт ?атар ?мір с?ріп, ?р?айсысымызды? да ?ала?анымызша ?сіп-?ркендеуімізге ?олайлы жа?дай туындайды.
Ал?аш 1979 жылы Ташкентте ?ткен Азия мен Африка елдері жазушыларыны? конференциясында?ы баяндамамда жарияла?ан мені? философиям – осы. Содан бері барлы? ??рлы?тар мен халы?аралы? кездесулерде жетілдіре т?сіп, халы?аралы? жа?дайларды сараптай отыра, ?станымымны? д?рысты?ына к?зімді жеткізіп келемін.
Ке?естер Ода?ы тара?ан?а дейін мен н?сілдік кемсітушілікті айыптайтын Халы?аралы? Трибуналды? м?шесі ретінде Африканы?, Азия мен О?т?стік Американы? со?ыс ?рті шарпы?ан елдері – Ангола, Мозамбик, Эфиопия, Руанда, Ау?анстан, Камбоджа, Ливанда болдым. 90-шы жылдары со?ыс ?рті т?тан?ан ?зербайжан, Грузия, Чечня, Ингушетия, Молдова, Т?жікстан?а ара а?айынды? м?млегерлікпен бардым. Бай?а?аным, сол елдердегі со?ыс ?здеріні? аралас ?лтты мемлекеттеріндегі этностарды толы? т?уелсіздікке жеткізбекші бол?ан саясаткерлерді? т?жірибесіздігінен бастал?ан. Украинада?ы ?азіргі жа?дай да осындай.
Мен секілді к?п жаса?ан, ел арасына со?ыс ?ртін т?тату?а себеп бол?ан ?иын т?йіндерді шешуге атсалысып, келісімге ?ол жеткізуде мол т?жірибе жина?та?ан бірде-бір ?аза? жо? бола т?ра, ?лтаралы? ?атынастардан білері аз кейбіреулерді? отаншыл емес деп, ел алдында а?ыл айтып, ашы?тан-ашы? айыптайтынына та??алам.
Та?ы да косып айтарым:
?аза?тар т?гілі, 17 миллион халы?ты? иелігіндегі м?найы, металы, алтыны, к?місі, ураны, к?мірі – Менделеев таблицасыны? бар байлы?ына т?нып т?р?ан 2 миллион 700 мы? шаршы километр айма??а ?оса ж?здеген миллион гектар ??нарлы егіс ал?аптары мен жайылымды? жерлері бар мемлекетімізге де к?ршілерінен толы? т?уелсіз болу?а болмайды.
Ал к?ршілеріміз – Ресей 150 миллион, ?ытай – 1 миллиард 300 миллион, ?збекстан – 30 миллион, та?ысын-та?ылар.
Кім бізге ?зіміз игере алмайтын осынша байлы?ты жеке билетіп ?ояды.
Ашы?ын айт?анда, бізді ??т?аратын Ресеймен тарихи ?алыптас?ан досты?ымыз! На?ыз ?аза? отаншылдары осыны мойындауы тиіс, ал б?л досты?ты б?зу?а тырысатындар, шынды?ында ?аза? еліні? болаша?ына ?арсы ?рекет жасап ж?ргендер.
З?мза ?о?ырова:
– Біз ежелден – ауылшаруашылы?ты халы?пыз. ХХ ?асырда ?аза?ты? біраз б?лігі ?алалы? болды. Дегенмен, басым б?лігі ?лі де ауылда т?рады. Халы?ты? б?лай б?лінуі, ?рине, оны? сана-сезімі мен к?з?арасына ?сер етпей ?оймайды. Кейбір «социологтар» ауылдан ?ала?а о?у?а, ж?мыс істеуге келген жастарды м?мбеттер, ал ?алада ?скендерді – шала?аза?тар деп атайды. Б??ан Сіз ?алай ?арайсыз?
Олжас С?ЛЕЙМЕНОВ:
– Ауылда ?скендерді? санасында аталасты?, рулы? ??ым дамы?ан. Астана?а (Астана немесе Алматы) келген жастарда ж?здік т?сінік пайда болады. Уа?ыт ?те осы сол?ылда? таным ?лтты? сананы ?алыптастыра бастайды. ?йткені, ?алада ауылдан келгендерді бір атаны?, руды? немесе ж?зді? ?кілі деп емес, ?аза? деп ?абылдайды. М?ндай ?арым-?атынас адам?а оны? алдымен ?аза?, содан кейін барып ?ана бір атаны?, руды?, ж?зді? ?кілі екенін ??ындырады. «М?мбетті?» ?лтты? сана-сезімі осындай к?рделі жолдармен дамиды.
«Шала?аза?ты?» ?лгісі ?арапайым.
Мен Алматыда тудым. Орыс, ?й?ыр, ?збек ж?не де бас?а ?лыстарды? арасында ?стім. Бізді? ша?ыра?та ешкім де ?ай руды?, ?ай атасынан тарайтынын есінде ?стамайтын. ?аза? екенімізді ?ана білетінбіз. Ж?не айналамызда?ы б?тендер жиі-жиі ескертіп ?оятын. Кейде біздерге, балалар?а ?атты ескертетіні сондай, ?немі ж?дыры?ымыз т?юлі тас-т?йін ж?ретінбіз.
Ауылды?тар?а ?ара?анда, ?алалы? ?аза?тарды? ?лтты? сана-сезімі ертерек дамыды. Аны?ыра? айт?анда, б?тен орта бізді отаншылды??а м?жб?рледі.
?з хал?ыммен ма?тан?ым келді. Сонды?тан тарих?а ден ?ойып, ?лтымды ?лы?тайтын деректер іздедім. Жарты ?асырдан астам ?лемдік дерек к?здерінен т?йірлей теріп, уыс толар дерек жинадым. Уыста?аным батпандай алтын болып шы?ты. Осы деректерді «1001 с?з» кітабымда топтастырып, ?азіргі ?аза?ты? айбынын асырып, рухын к?тертетін тарихи на?ыз ?аза?ты? бейнесін сомдама?шымын.
?р с?зімді тал?ылау?а тырысып ж?ргендер мені? осы к?пжылды? е?бегіме к??іл ?ойса д?рыс болар еді.
«Т?ркістан» газетіндегі осындай сын ма?алаларды? бірі мені? алдымда жатыр. С?зімні? ая?ында сол ма?аладан бір мысал келтірейін:
«Олжеке? сол бая?ы ?алпында. ?з ?лтыны? ?лт болып т?тасып, жеке ел болуына к?м?нмен ?арайды, абсолюттік бостанды?тан ?ор?ады. Д?л осындай идеяны ?ыр?ыз хал?ыны? ?лы перзенті Шы??ыс Айтматов та айт?ан еді. Егер елі ?міт арт?ан т?л?алары еліні? т?уелсіз болуынан ?ор?атын болса, ?арапайым халы?ты? ал?а, ерте?гі к?ніне деген сенімі азаяры даусыз», – дейді Е.К?п?ызы.
Есенг?л К?п?ызы, к?ргені де, т?йгені де, білгені де мол, ?мірлік т?жірибесі жеткілікті, алды-артын арыдан ойлап, алыстан болжайтын адам?а с?з айту м?дениетін игеретін жас?а келгені?ізді ескертіп ?ой?ан теріс емес-ау деп санаймын.
Шы??ыс Айтматов ?ыр?ызстанны? т?уелсіздігіне сенді, біра? б?л терминні? еліні? билігі мен байлы?ы ?шін к?рескендерді? ??ымында?ыдан бас?ашара? екенін т?сінді. Ол ?р?айсысыны? ?з к?семдері де «абсолюттік т?уелсіздікті» а?сайтын бірнеше рудан ??рал?ан Солт?стік пен О?т?стік болып екі «ж?зге» б?лініп кететінін болжа?анды?тан, хал?ыны? «абсолюттік т?уелсіздігіне» ?арсы болды.
?азіргі білімді ?ыр?ыздар Шы??ыс?а сенеді. Мен м?ны білемін.
Бас?а с?ра?тары?а та?ырып-та?ырып бойынша келесі жолы жауап берейін.
З?мза ?о?ырова:
– Уа?ыт б?ліп, ??гімелескені?ізге рахмет, а?а! Дені?ізге саулы?, ісі?ізге с?т тілеймін! Жазар к?бейсін!
??гімелескен З?мза ?о?ырова,
а?ын, ?аза?стан Жазушылар ода?ыны? м?шесі.