От независимости к взаимозависимости: Олжас Сулейменов ответил на обвинения в свой адрес

09    Известный поэт и общественный деятель Олжас Сулейменов попал под огонь казахской прессы, заявив в конце прошлого года в интервью радио «Азаттык» буквально следующее: «Если мы будем полностью независимы, то это грозит большой опасностью для Казахстана». Одни обвиняли поэта в предательстве национальных интересов, другие — выступили в его защиту. И вот наконец-то сам Сулейменов пояснил, он что он имел в виду. Его беседа с поэтессой, членом Союза журналистов Замзой Коныровой опубликована в газете «?аза? ?дебиеті».

От независимости к взаимозависимости:
Олжас Сулейменов ответил на обвинения в свой адрес

Кто патриот?

– В последнее время вопросы патриотизма обострились, Украину трясет. Такие настроения наблюдаются и в Казахстане. Некоторые молодые журналисты даже обвинили Вас в том, что вы говорите речи, противоречащие понятию патриотизма. Так, в газете «Туркестан» журналист Есенгуль Капкызы написала: «В своем интервью радио «Азатты?» на русском языке гражданин мира Олжас Сулейменов заявил, что боится полной независимости Казах Ели. Это не первый случай, когда Олжас Сулейменов негативно отзывается о независимости казахов, о казахском языке. Великая личность, перед которой весь мир склоняет голову, не стоит на защите интересов нации, а принимает сторону империалистов». Вы уже долгое время избегали устных бесед с журналистами, поясняя это тем, что письменные интервью дают возможность наиболее полно раскрыть проблему, чем односложные ответы на вопросы, которые неосведомленные люди могут понять поверхностно. И вот ваши устные ответы на вопросы корреспондента радио привели именно к таким последствиям. Вы помните вопросы и свои ответы на них?

06О.С. – По-моему, вопросы задавались и на казахском, и на русском языках. Чтобы люди правильно поняли, нужно было давать мой ответ, а не перевод. Вообще, чтобы не вводить в заблуждение тысячи слушателей и читателей, такие сложные понятие как «свобода», «независимость», особенно, «полная независимость», не стоит обсуждать в открытом информационном пространстве, где большинство пользователей не имеют достаточной подготовки.

Прежде чем браться за решение задач высшей математики в политике, нужно освоить таблицу умножения в политике. Что означает «полная независимость» казахов в многонациональном Казахстане?

Возможна ли полная независимость сейчас или в будущем 10 миллионов казахов в составе государства, чье 17-миллионное население состоит из представителей более сотни национальностей?

Журналисты, прежде чем мечтать о невозможном, должны были осмыслить эти цифры. Поэтому опасаюсь, что среди молодежи может распространиться пустая фантазия. Нельзя забывать, что в мире нет ни одной полностью независимой нации и никогда не будет — это как 2х2=4.

В СНГ есть только одно государство, которое состоит только из одной нации, это Армения. Там почти 100 процентов жителей — армяне. Можно ли назвать их полностью независимой нацией? Счастливы ли они по-настоящему? Нет. Они, как и другие народы, зависят от ближних и дальних соседей! Всю жизнь живут ожиданием опасности.

Давайте представим, как мечтают некоторые наши наивные соотечественники, что на огромных просторах родной земли с ее несметными богатствами останутся только казахи с их небольшой численностью. Что нас будет ждать в будущем? Сможем ли мы стать полностью независимой счастливой страной?

А я вам предскажу, что будет. Мы разъединимся.

С прошлых веков у нас до сих пор не сформировано национальное сознание, объединяющее народ. Пока наблюдается доминирование родства, (от третьего до седьмого колена) землячества, деление на родовую и жузовую принадлежность, это мнение не сможет оспорить ни один политик. Когда некоторые «патриоты» начинают горячо говорить о «полной независимости», я сразу понимаю, что за его пламенной речью кроется родство, землячество, родовая, в крайнем случае, жузовая принадлежность.

Наверное, нет тех, кто не слышал о будущем Адайстане или других подобных проектах в разных концах казахской земли.

Пока нас объединяет Четвертый жуз – многонациональный народ нашей республики. Чтобы сохранить целостность казахского народа, нам нужно беречь, как зеницу ока, этот Четвертый жуз.

Фантазия о полной независимости для любого народа — опасный политический инфантилизм. Точнее сказать, детская наивность. А что нужно делать настоящим патриотам Казахстана? Надо стараться, чтобы народ республики осознал, что он взаимозависим в межнациональных и межклассовых отношениях. Это — главное условие нашей целостности. Это — гарантия будущего казахского народа. Нации нашего народа, как органы одного тела, взаимозависимые. Такова высшая цель многонационального общества!

Сердце, печень и почки не могут мечтать о полной независимости от других органов. Доходчивое разъяснение и помощь народу в осознании этой формулировки – обязанность власти (с использованием потенциала экономической и внутриполитической грамотности) и творческой интеллигенции. Мы постепенно начинаем осознавать закономерности развития всеобщей взаимозависимости. Мы не должны забывать постоянно совершенствовать свои познания о взаимозависимости с ближними и дальними соседями по планете. Сможем ли мы быть полностью независимы от России, с которой нас связывает тысячелетние взаимоотношения, официальная общая граница протяженностью 7 тысяч километров? Или от Китая? А также от кыргызов, узбеков, туркменов, азербайджанцев? Ни сейчас, ни в будущем не сможем быть! Кроме того, только глубокое осознание нашей взаимозависимости друг от друга позволит нам создать приемлемые условия для мирного сосуществования и развития.

Такова моя философия, которую я впервые озвучил в своем докладе в 1979 году в Ташкенте на конференции Ассоциации писателей стран Азии и Африки. С тех пор, постоянно совершенствуя свою позицию на всех континентальных и международных конференциях, я убеждаюсь в правоте своей точки зрения.

До распада Советского Союза я, как член Международного трибунала, осуждающего расовую дискриминацию, объездил страны Африки, Азии и Южной Америки – Анголу, Мозамбик, Эфиопию, Руанду, Афганистан, Камбоджу, Ливан — охваченные войной. В 90-е годы с миротворческой миссией посетил Азербайджан, Грузию, Чечню, Ингушетию, Молдову, Таджикистан, где шла война. И тогда я заметил, что война в этих странах со смешанными нациями началась из-за неопытности политиков, которые хотели добиться полной независимости этносов друг от друга.

Такова и нынешняя ситуация на Украине. И я удивляюсь тому, что находятся люди, которые мало что знают о межнациональных отношениях, но тем не менее, публично обвиняют меня. При этом в стране нет ни одного казаха, участвовавшего в разрешении хотя бы одного сложнейшего конфликта, приведшего к войне, имеющего опыт в достижении мирных соглашений. Но они обвиняют меня в предательстве национальных интересов, называют непатриотом и учат жизни!

И еще хочу добавить: не только казахи и наше государство, имеющее 17-миллионное население, с его несметными богатствами – нефтью, металлами, золотом, серебром, ураном, углем, с территорией 2 миллиона 700 тысяч квадратных километров, где есть все элементы таблицы Менделеева, с сотней миллионов гектаров орошаемых земель, — не может быть полностью независимым, но и соседи – Россия с населением 150 миллионов, Китай – 1 миллиард 300 миллионов, Узбекистан – 30 мил­лионов человек и другие.

Кто нам позволит отдельно владеть такими несметными сокровищами, которые мы сами не сможем самостоятельно освоить? Сказать честно, нас спасет исторически сложившаяся дружба с Россией! Настоящие казахские патриоты должны признать это, а те, кто пытается разрушит эту дружбу, действуют во вред будущему Казахстана.

«Шала-казахи» или «мамбеты»?

– Мы народ, который издревле занимался сельским хозяйством. В ХХ веке немало казахов стали городскими. Однако подавляющая часть до сих пор живет в аулах. Такое разделение народа не может не влиять на его сознание и взгляды. Некоторые «социологи» называют мамбетами молодежь, приехавшую в город учиться, а тех, кто вырос в городах — шала-казахами. Как вы относитесь к этому?

– В сознании тех, кто вырос в ауле, развито чувство родства, родоплеменной принадлежности. У молодежи, прибывающей в столицу (в Астану или Алматы), формируется понятие жузовой принадлежности. С течением времени такие зыбкие познания начинают формировать национальное сознание. Потому что в городе тех, кто прибыл из аулов, воспринимают не как потомков какого-то рода или жуза, а как казахов. Такие взаимоотношение дают людям понимание того, что они прежде всего казахи, а только потом представители того или иного жуза или рода. Национальное сознание «мамбета» развивается таким сложным путем. А модель «шала-казаха» проста.

Я родился в Алматы. Вырос среди русских, уйгуров, узбеков и представителей других национальностей. В нашей семье никто не помнил, из какого жуза, рода мы происходим. Знали только, что мы — казахи. И окружающие часто напоминали нам об этом. Иногда нам, мальчикам, так сильно напоминали, что мы постоянно ходили со сжатыми кулаками.

По сравнению с аулчанами, национальное самосознание городских казахов развилось раньше. Сказать точнее, чужая среда принуждала к патриотизму.

Хотелось гордиться своим народом. Поэтому я ударился в историю, стал искать сведения, возвышающие, возвеличивающие мою нацию. Больше полувека из мировых источников по крупицам собирал необходимые данные. Получилось так, что мои крупицы оказались слитком золота. Сейчас хочу, сгруппировав все эти сведения в книге «1001 слово», создать исторический портрет настоящего казаха, который возвеличит доблесть и национальный дух. Было бы хорошо, если мои соотечественники, которые следят за каждым моим словом, обратили внимание на этот мой многолетний труд.

Одна из критических статей в мой адрес, опубликованных в газете «Туркестан», лежит передо мной. Хочу привести отрывок:

«Олжеке не изменился, и сегодня он остается верным своим принципам. Он подвергает сомнению единение нации, способность формирования отдельной страны, боится абсолютной свободы. Когда-то точно такую же идею высказывал и великий сын кыргызского народа Чингиз Айтматов. Если личности, на которые надеется народ, боятся независимости, то и у простого народа, бесспорно, уменьшится вера в будущее», – пишет Есенгуль Кап­кызы.

Считаю не лишним предупредить Есенгуль Капкызы, что прежде чем что-то говорить человеку, умудренному жизненным опытом, способному предвидеть будущее, проанализировать прошлое. Я достиг такого возраста, когда знаешь истинную цену каждого сказанного слова.

Чингиз Айтматов верил в независимость Кыргызстана, но этот термин он понимал иначе, чем те, кто боролся за власть и богатство. Он был против «абсолютной независимости» своего народа, поскольку предвидел, что лидеры Севера и Юга, состоящие из нескольких родов и мечтающие об «абсолютной независимости», разделят страну на две части. Нынешние образованные кыргызы верят в Чингиза. Я это знаю.

Источник: ?аза? ?дебиеті

 

КІМ ОТАНШЫЛ?

 
090Абайламай істеген аусар ?рекеті? м?йізі?ді емес, к?зі?ді шы?аруы м?мкін. М?ндай т?ста білектен г?рі, білікке к?бірек к?ш т?сі?кірейді. А?ылды? тайталасы бар-бар уа?ытта же?іс іздей бермейді, к?біне-к?п д?рысты?ты іздейді. Д?рысты??а салса?, аз бен к?пті?, ?лкен мен кішіні? алыс?аны емес табыс?аны л?зім.
?біш Кекілбаев.

—————————————————

Елімізді? болаша?ына байланысты к?кейкесті та?ырып – отаншылды? рух, со??ы кездері ел аузында ж?рген абсолюттік т?уелсіздік ха?ында ?лем азаматы Олжас С?лейменовті? «Азатты?» радиосына берген с?хбатында?ы «абсолюттік т?уелсіздіктен ?ор?амын» деген с?зіні? жа??ыры?ы ?аламторды сарабдал саясаткерлерді? а?ыл сарабынан г?рі, саясат сахнасын белгілі бір ма?сатын іске асыру?а пайдаланатын бірді-бірге айдап сал?ыш ойыншыларды?, ?оса? арасында ?зін к?рсетіп ?алу?а тырысатын ?сіре?ызылдарды? ойын ала?ына айналдырып жіберді. Шын м?нінде отаншыл кім? – хал?ыны? рухы т?уелсіз бола отырып, ?ор?аныс, алыс-беріс м?селесінде к?ршілерімен ?зара т?уелділікте бейбіт ?атар ?мір с?ріп, ?ркендеп ?суін, ?рпа?ыны? болаша?ын ойлайтын салма?ты саясаткерлер ме, ?лде, саясатта?ы ?зін к?рсетуді ма?сат т?тып, елді арандатып, бар ?лемде тек біз ?анамыз деп ?рандайтындар ма? Осы орайда Олжас С?лейменовтен т?пкі ойын о?ырман?а тарата т?сіндіріп беруін ?тінген едік.

З?мза ?о?ырова:
– Со??ы кездері отан­шыл­ды? м?селесі Ук­раинаны д?р сілкіндірді. М?ндай к??іл-к?й ?аза?станда да бай?алады. Тіпті, кейбір жас жур­налистер Сізді отаншылды?­?а ?айшы с?здер ай­тады деп те кін?лайды. «Т?ркіс­тан» газетіні? ?а­раша, желто?сан айла­рын­да?ы сандарында «Ол­жас С?лейменов ?аза?­ты? толы? т?уелсіз­ді­гінен неге ?ор?ады?», «Олжекем ?аза? т?уелсіз­ді­гінен ?ор?ады. Не­ге?» деген ма?алалар жария­лан­ды.
?аламторда да, баспас?зде де Сізді? с?зі?із­ді сан-са??а ж?гірткен тал?ылаулар толастар емес.Мы­салы: «Азатты?» радиосына орысша с?хбат бер­ген ?лем азаматы Олжас С?лейменов ?аза? Елі­ні? толы? т?уелсіз бол­?аны­нан ?ор?а­тынын м?­лімдепті. Олжас С?лей­меновті? ?аза? т?уел­сіздігіне ж?не ?аза? тіліне ?атысты сола?ай с?й­легені бір б?л емес. ?лем бас иген ?лы т?л?а­ны? ?лтты? сойылын емес, импер­иалис­терді? сойылын со?атыны ?ынжыл­та­ды», – деп жазады жур­налист Есенг?л К?п­?ызы.
Сіз к?птен бері – жазбаша жауап м?селені? м?нісін жан-жа?ты ?амту?а м?мкіндік береді. Ал жол-ж?некей ?стап алып, ат?сті ?ойыл?ан с?­ра?­?а келте ?айырыл?ан жауаптан ??гімені? т?п ­т?р­кінін к?зі?ара?ты о?ырман мен ты?­дар­ман бол­маса, былай?ы ж?рт ?стірт т?сініп ?а­ла­ды, – деп, газетке ауызша с?хбат беруден ?аш­?а?­­­тай­сыз. Ал радионы? с?ра?ына ауызша бер­ген жауа­бы?ыз осындай т?сініктерге ?кеп со?­ты. Сол с?ра?тар мен жауаптары?ыз есі?ізде ме?
Олжас С?ЛЕЙМЕНОВ:
– Мені?ше, с?ра?тар ?аза?­ша да, орысша да болды. Мен орысша жауап бердім. ?ате т?сінілуі м?мкін аудармасын емес, ?зімні? жауабымды беруі керек еді. Мы?да?ан ты?дар­мандар мен о?ырмандарды адастырмас ?шін «еркіндік», «т?уелсіздік», ?сіресе, «толы? т?уел­сіздік» секіл­ді ?те к?рделі та?ырыпты жеткілікті дайынды?сыз адам­дарды? а?паратты? ке?іс­тіктерде тал­?ы­лама?аны ж?н. Саясатты? жо?а­ры математика­лы? есебін шешуге ?мтылмас б?рын, алдымен сая­сат­та?ы к?бейту таблицасын ме?геріп алу керек.
К?п?лтты ?аза?станда?ы ?аза?тарды? «то­лы? т?уелсіздігі» дегеніміз не? Ж?здеген ?лт­тардан ??рал?ан 17 миллион хал?ы бар мем­ле­кет­ті? ??рамында 10 миллион ?аза?ты? ?азір не­месе болаша?та толы? т?уелсіз болуы м?мкін бе?
Журналистер болмасты армандамас б?рын осы сандар?а ой ж?гіртуі тиіс еді. Сонды?тан да осын­­дай ??р?а? ?иял жастар арасына да таралып кете ме деп ?ор?амын. 2х2=4 болатыны секілді, жер бетінде толы? т?уелсіз ешбір халы? жо?, ж?­не еш?ашан да болмайтынын естен шы­?ар­ма?ан ж?н.
ТМД к?лемінде бір ?ана ?лттан ??рал?ан жал­?ыз мемлекет – Армения. Онда б?рі – 100% дер­лік армяндар. Оларды толы? т?уелсіз халы? деп атау?а бола ма? Шынында на?ыз ба?ытты ма? Жо?. Олар да бас?а халы?тар секілді алыс- жа­?ын к?ршілерінен т?уелді! ?немі ?ауіп к?тумен ?мір с?реді.
?айыптан тайып а??аулар арманда?андай ?шан те?із байлы?ымыз бен ?шы-?иырсыз ке? айма?ымызда ат т?беліндей ?аза?тар ?здері жеке ?ал?анын елестетіп к?рейікші.
Сонда бізді алдан не к?теді? Толы? т?уелсіз, ба­?ытты ел бола аламыз ба?
Не болатынын мен болжап берейін. Б?лініп ке­теміз. ?ткен ?асырлардан бері ?лі к?нге халы?­ты біріктіретін ?лтты? сана-сезім ?алыптаса ал­?ан жо?. ?зірше жергілікті аталасты?, рулы?, ж?з­дік сана-сезімні? басымды?ы бай?алады. Б?л пікір­мен ешбір саясаткер таласа алмайды. «Отаншылдарды?» кейбірі «толы? т?уелсіздік» тура­лы ?ызулана айта бастаса-а?, оны? негізгі ойы­ны? т?бінде аталасты?, рулы?, ?рі кеткенде ж?з­дік пікір жат?анын т?сіне ?оямын.
Болаша? Адайстан туралы немесе ?аза? елі­ні? бас?а ?иырларында?ы осындай жобаларды естімеген ешкім жо? шы?ар?
?зірше бізді біріктіріп ?стап т?р?ан Т?ртінші ж?з – Республикамызды? к?п ?лттан ??рал?ан хал?ы. ?аза? хал?ыны? т?тасты?ын са?тау ?шін де Т?ртінші ж?зді са?тау керек.
Толы? т?уелсіздік туралы ?иял ?ай халы? ?шін де ?ауіпті саяси инфантилизм. Аны?ыра? айт­?анда, балалы? а??аулы?.
Ал ?аза?станны? на?ыз отаншылдарына не істеу ?ажет?
Республика халы?тарыны? ?лтаралы? ж?не тап аралы? ?зара т?уелділігін саналы т?рде жете т?сінуіне т?рбиелеуі ?ажет. Б?л – бізді? т?тас­ты­?ымызды? негізгі шарты. Б?л – ?аза? хал?ыны? болаша?ыны? кепілі. Денедегі а?залар секілді біз­ді? хал?ымызды? ?лттары ?зара т?уелді. К?­п­?лтты ?о?амны? ас?а? ма?саты – осы!
Ж?рек, бауыр мен б?йрек бас?а а?залардан толы? т?уелсіздікті армандай алмайды. Осы т?­жырымды халы?ты? жете т?сінуіне к?мектесу – ?кімет (экономикалы? ж?не ішкі саясатта?ы сауаттылы?ымен) пен ?аламгер зиялыларды? міндеті.
Біз жалпы?а бірдей ?зара т?уелділікті? Даму За?дылы?тарын біртіндеп т?сініп келеміз. Планетамызда?ы алыс-жа?ын к?ршілерімізбен ?зара т?уелділігіміз туралы білігімізді ?немі жетілдіріп отыруды естен шы?армауымыз керек. Мы?да?ан жылдар ?зара ?арым-?атынаста?ы, 7 мы? километрге созылып жат?ан ресми орта? ше­карамыз бар Ресейден толы? т?уелсіз бола ала­мыз ба? Немесе ?ытайдан? Сондай-а?, ?ыр­?ыз, ?збек, Т?ркмен, ?зірбайжаннан? ?азір де, еш?ашан да бола алмаймыз!
Біз де, сондай-а?, олар да бір-бірімізден ?зара т?уелділігімізді тере? ??ына алса? ?ана бейбіт ?атар ?мір с?ріп, ?р?айсысымызды? да ?ала?а­ны­мызша ?сіп-?ркендеуімізге ?олайлы жа?дай туындайды.
Ал?аш 1979 жылы Ташкентте ?ткен Азия мен Аф­рика елдері жазушыларыны? конфе­рен­ция­сын­да?ы баяндамамда жарияла?ан мені? философиям – осы. Содан бері барлы? ??рлы?тар мен ха­лы?аралы? кездесулерде жетілдіре т?сіп, ха­лы­?­аралы? жа?дайларды сараптай отыра, ?ста­нымымны? д?рысты?ына к?зімді жеткізіп ке­ле­мін.
Ке?естер Ода?ы тара?ан?а дейін мен н?сілдік кемсітушілікті айыптайтын Халы?аралы? Три­бунал­ды? м?шесі ретінде Африканы?, Азия мен О?т?стік Американы? со?ыс ?рті шарпы?ан ел­дері – Ангола, Мозамбик, Эфиопия, Руанда, Ау­?анстан, Камбоджа, Ливанда болдым. 90-шы жыл­дары со?ыс ?рті т?тан?ан ?зербайжан, Грузия, Чечня, Ингушетия, Молдова, Т?жікстан?а ара а?айынды? м?млегерлікпен бардым. Бай­?а­?а­ным, сол елдердегі со?ыс ?здеріні? аралас ?лт­ты мемлекеттеріндегі этностарды толы? т?­уел­сіздікке жеткізбекші бол?ан саясаткерлерді? т?­жірибесіздігінен бастал?ан. Украинада?ы ?а­зір­гі жа?дай да осындай.
Мен секілді к?п жаса?ан, ел арасына со?ыс ?р­тін т?тату?а себеп бол?ан ?иын т?йіндерді ше­шу­ге атсалысып, келісімге ?ол жеткізуде мол т?­жі­рибе жина?та?ан бірде-бір ?аза? жо? бола т?­ра, ?лтаралы? ?атынастардан білері аз кей­бі­реулерді? отаншыл емес деп, ел алдында а?ыл ай­тып, ашы?тан-ашы? айыптайтынына та?­?а­лам.
Та?ы да косып айтарым:
?аза?тар т?гілі, 17 миллион халы?ты? иелі­гін­дегі м?найы, металы, алтыны, к?місі, ураны, к?­мірі – Менделеев таблицасыны? бар бай­лы­?ы­на т?нып т?р?ан 2 миллион 700 мы? шаршы ки­­лометр айма??а ?оса ж?здеген миллион гектар ??нарлы егіс ал?аптары мен жайылымды? жер­лері бар мемлекетімізге де к?ршілерінен то­лы? т?уелсіз болу?а болмайды.
Ал к?ршілеріміз – Ресей 150 миллион, ?ытай – 1 миллиард 300 миллион, ?збекстан – 30 мил­лион, та?ысын-та?ылар.
Кім бізге ?зіміз игере алмайтын осынша бай­лы?­ты жеке билетіп ?ояды.
Ашы?ын айт?анда, бізді ??т?аратын Ресеймен тарихи ?алыптас?ан досты?ымыз! На?ыз ?а­за? отаншылдары осыны мойындауы тиіс, ал б?л досты?ты б?зу?а тырысатындар, шынды?ында ?аза? еліні? болаша?ына ?арсы ?рекет жасап ж?ргендер.
З?мза ?о?ырова:
– Біз ежелден – ауыл­ша­руа­­­шылы?ты ха­лы?пыз. ХХ ?асырда ?аза?­ты? біраз б?лігі ?а­ла­лы? болды. Дегенмен, басым б?лігі ?лі де ауыл­­­да т?­рады. Халы?ты? б?лай б?лінуі, ?ри­не, оны? са­на-сезімі мен к?з­?арасына ?сер етпей ?оймайды. Кей­бір «социологтар» ауылдан ?ала?а о?у?а, ж?­мыс істеуге келген жас­тар­ды м?мбеттер, ал ?а­лада ?скендерді – шала­?аза?­тар деп атайды. Б?­?ан Сіз ?алай ?арайсыз?
Олжас С?ЛЕЙМЕНОВ:
– Ауылда ?скендерді? санасында ата­лас­ты?, рулы? ??ым дамы?ан. Астана?а (Астана немесе Алматы) келген жастарда ж?здік т?сінік пай­да болады. Уа?ыт ?те осы сол?ылда? таным ?лт­ты? сананы ?алыптастыра бастайды. ?йткені, ?а­лада ауылдан келгендерді бір атаны?, руды? не­месе ж?зді? ?кілі деп емес, ?аза? деп ?а­был­дайды. М?ндай ?арым-?атынас адам?а оны? ал­дымен ?аза?, содан кейін барып ?ана бір ата­ны?, ру­ды?, ж?зді? ?кілі екенін ??ындырады. «М?м­бет­ті?» ?лтты? сана-сезімі осындай к?рделі жол­дармен дамиды.
«Шала?аза?ты?» ?лгісі ?арапайым.
Мен Алматыда тудым. Орыс, ?й?ыр, ?збек ж?­не де бас?а ?лыстарды? арасында ?стім. Біз­ді? ша?ыра?та ешкім де ?ай руды?, ?ай атасынан та­райтынын есінде ?стамайтын. ?аза? екенімізді ?а­на білетінбіз. Ж?не айналамызда?ы б?тендер жиі-жиі ескертіп ?оятын. Кейде біздерге, ба­ла­лар­?а ?атты ескертетіні сондай, ?немі ж?­ды­ры­?ымыз т?юлі тас-т?йін ж?ретінбіз.
Ауылды?тар?а ?ара?анда, ?алалы? ?аза?­тар­ды? ?лтты? сана-сезімі ертерек дамыды. Аны­?ыра? айт?анда, б?тен орта бізді отаншылды??а м?жб?рледі.
?з хал?ыммен ма?тан?ым келді. Сонды?тан та­рих?а ден ?ойып, ?лтымды ?лы?тайтын деректер іздедім. Жарты ?асырдан астам ?лемдік дерек к?здерінен т?йірлей теріп, уыс толар дерек жи­надым. Уыста?аным батпандай алтын болып шы?­ты. Осы деректерді «1001 с?з» кітабымда топ­тастырып, ?азіргі ?аза?ты? айбынын асырып, ру­хын к?тертетін тарихи на?ыз ?аза?ты? бейнесін сом­дама?шымын.
?р с?зімді тал?ылау?а тырысып ж?ргендер ме­ні? осы к?пжылды? е?бегіме к??іл ?ойса д?­рыс болар еді.
«Т?ркістан» газетіндегі осындай сын ма?ала­лар­ды? бірі мені? алдымда жатыр. С?зімні? ая­?ын­да сол ма?аладан бір мысал келтірейін:
«Олжеке? сол бая?ы ?алпында. ?з ?лтыны? ?лт болып т?тасып, жеке ел болуына к?м?нмен ?а­райды, абсолюттік бостанды?тан ?ор?ады. Д?л осындай идеяны ?ыр?ыз хал?ыны? ?лы перзенті Шы?­?ыс Айтматов та айт?ан еді. Егер елі ?міт арт­?ан т?л?алары еліні? т?уелсіз болуынан ?ор­?атын болса, ?арапайым халы?ты? ал?а, ерте?гі к?­ніне деген сенімі азаяры даусыз», – дейді Е.К?п­?ызы.
Есенг?л К?п?ызы, к?ргені де, т?йгені де, білгені де мол, ?мірлік т?жірибесі жеткілікті, алды-артын арыдан ойлап, алыстан болжайтын адам?а с?з айту м?дениетін игеретін жас?а келгені?ізді ескертіп ?ой?ан теріс емес-ау деп санаймын.
Шы??ыс Айтматов ?ыр?ызстанны? т?уел­сіз­ді­гіне сенді, біра? б?л терминні? еліні? билігі мен байлы?ы ?шін к?рескендерді? ??ымында?ыдан бас­?ашара? екенін т?сінді. Ол ?р?айсысыны? ?з к?­семдері де «абсолюттік т?уелсіздікті» а?сайтын бір­неше рудан ??рал?ан Солт?стік пен О?т?стік бо­лып екі «ж?зге» б?лініп кететінін бол­жа­?ан­ды?­тан, хал?ыны? «абсолюттік т?уелсіздігіне» ?ар­сы болды.
?азіргі білімді ?ыр?ыздар Шы??ыс?а сенеді. Мен м?ны білемін.
Бас?а с?ра?тары?а та?ырып-та?ырып бойын­ша келесі жолы жауап берейін.
З?мза ?о?ырова:
– Уа?ыт б?ліп, ??гі­мелес­кені?ізге рахмет, а?а! Дені?ізге саулы?, ісі?ізге с?т тілеймін! Жазар к?бейсін!

??гімелескен З?мза ?о?ырова,
а?ын, ?аза?стан Жазушылар ода?ыны? м?шесі.

03

Оставьте комментарий